Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama dotacje rpo

70-latka wykonywała instrukcje "funkcjonariusza CBA" i straciła ponad 100 000 zł

70-letnia mieszkanka powiatu łęczyńskiego straciła ponad 100 000 złotych po tym, jak dała się zwieść oszustowi podającemu się za funkcjonariusza CBA. Mężczyzna twierdził, że jej pieniądze są zagrożone. Wówczas blisko 50 000 wpłaciła na konto podane przez oszusta, z kolei pozostałe pieniądze przelał sam po uzyskaniu od niej danych do logowania do bankowości elektronicznej. Policjanci przypominają, że funkcjonariusze CBA nigdy nie proszą o przekazywanie czy przelewanie pieniędzy.
70-latka wykonywała instrukcje "funkcjonariusza CBA" i straciła ponad 100 000 zł

Do policjantów z łęczyńskiej komendy zgłosiła się 70-letnia mieszkanka naszego powiatu. Kobieta poinformowała, że padła ofiarą oszusta. Jak się okazało na jej telefon stacjonarny zadzwonił mężczyzna, który podawał się za funkcjonariusza CBA.

- Poinformował, że jej pieniądze zgromadzone na koncie są zagrożone. Podczas rozmowy kobieta nabrała podejrzeń co do autentyczności swojego rozmówcy. Wówczas ,,funkcjonariusz” kazał zadzwonić jej na numer 997. 70-latka bez rozłączania się wybrała w telefonie numer alarmowy. Tam usłyszała głos kobiety, która potwierdziła, że dzwoniący do niej mężczyzna jest funkcjonariuszem CBA - mówi Magdalena Krasna, rzecznik łęczyńskich policjantów.

Następnie kobieta postępowała zgodnie z przekazanymi przez dzwoniącego instrukcjami. Zgłosiła się do swojego banku, zlikwidowała lokatę i przelała blisko 50 000 zł na konto wskazane przez rozmówcę. Podczas kolejnej rozmowy podała mu numer telefonu komórkowego oraz przekazała dane do logowania do bankowości elektronicznej. Następnie podawała kody autoryzacyjne. Mężczyzna zabronił jej kontaktu z kimkolwiek pod rygorem wysokiej grzywny i tak miała czekać kilka godzin do momentu zgłoszenia się jego z prokuratorem celem dopełnienia niezbędnych formalności. Kiedy nikt się nie zgłosił zadzwoniła pod numer 112, gdzie dowiedziała się, że padła ofiarą oszusta.

- Po raz kolejny apelujemy o ostrożność. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów. Przypominamy, że policjanci nigdy nie proszą o przekazywanie pieniędzy. Zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym stosujmy zasadę ograniczonego zaufania i nikomu nie udostępniajmy danych logowania do naszych rachunków bankowych. Apelujemy zwłaszcza do osób młodych. Informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Informujmy o sposobach działania oszustów.

 

Centralne Biuro Antykorupcyjne opublikowało oficjalny komunikat

W związku z pojawiającymi się przypadkami ,,oszustw na funkcjonariusza CBA” po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy:

  • CBA nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
  • CBA nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach.
  • Zachowaj ostrożność w kontaktach z osobami nieznajomymi.
  • Nie informuj w jakiej wysokości i w jakich bankach gromadzisz oszczędności.
  • Nigdy na czyjeś zlecenie nie pobieraj gotówki i nie przekazuj jej nieznajomym, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł.
  • Po rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego i opowiedz o zdarzeniu.
  • W razie wątpliwości zadzwoń pod numer 112.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklamadotacje rpo
Reklama
Reklamadotacje rpo
Reklama
test