Zdjęcie filtrów oleju - www.rexbo.pl
Filtr składa się z następujących elementów:
-
obudowa (jeśli silnik nie jest wyposażony w kielich) ma kilka otworów wlotowych i gwintowany wylot;
-
guma uszczelniająca obudowę;
-
element filtrujący, który jest wykonany ze specjalnego papieru o określonej przepuszczalności, zatrzymującego zanieczyszczenia i inne cząstki. W celu zwiększenia powierzchni roboczej element papierowy jest ściskany w fałdzie, a także impregnowany, aby zapobiec uszkodzeniu papieru przez olej;
-
zawór obejściowy. Najważniejsza część filtra, która zapobiega niedostatkowi oleju w silniku. Zimny olej jest bardziej lepki, a pojemność filtra jest niewystarczająca, więc zawór przepuszcza olej, kierując się zasadą, że lepiej, aby silnik pracował z brudnym olejem, niż bez niego. Po osiągnięciu temperatury roboczej olej jest filtrowany;
-
aby zapobiec spływaniu oleju z powrotem do filtra, po uruchomieniu silnika olej natychmiast docierał do trących się części, potrzebny jest zawór spustowy;
-
sprężynę, która utrzymuje zawór w miejscu, gdy silnik nie pracuje.
Jakie są dostępne filtry oleju
Istnieje wiele wersji filtrów oleju - różnią się one nie tylko wielkością i obudową, ale także sposobem czyszczenia:
-
mechaniczny - najbardziej rozpowszechniony - ma prostą konstrukcję;
-
filtr grawitacyjny. Element filtrujący jest umieszczony w metalowej obudowie, która służy również jako łapacz osadów. Pozwala to na minimalne zanieczyszczenie filtra, pozostawiając grube cząstki na ściankach obudowy;
-
odśrodkowe. Odpowiedni do samochodów ciężarowych i innych pojazdów użytkowych z silnikami wysokoprężnymi o dużej pojemności. Obudowa filtra odśrodkowego ma wirnik i oś. Olej jest wtłaczany do wirówki przez otwory w osi pod wysokim ciśnieniem, dzięki czemu olej jest szybko oczyszczany poprzez wypychanie zanieczyszczeń.
Jak często należy wymieniać filtr oleju?
Filtr oleju należy wymieniać przy każdej wymianie oleju. Zwykle należy to zrobić po przejechaniu 10 000 km w przypadku silników benzynowych lub po przejechaniu 15 000 km w przypadku silników wysokoprężnych. Zalecamy jednak zapoznanie się z instrukcją obsługi producenta w celu ustalenia dokładnej częstotliwości przeglądów dla danego pojazdu.
Jak wymienić filtr oleju
Filtr oleju jest wymieniany podczas regularnych przeglądów. Zmiana tego ustawienia jest prosta:
-
Jeśli filtr jest filtrem obudowy, należy użyć klucza do jego poluzowania, a następnie odkręcić go ręcznie. Jeśli nie masz klucza, możesz użyć śrubokręta, aby przebić korpus filtra, a następnie odkręcić go ręcznie. Filtr obudowy należy koniecznie napełnić olejem, aby zapobiec rozruchowi silnika na "sucho". Dokręcić nowy filtr ręcznie, aby uniknąć zerwania gwintu;
-
wkład filtrujący jest łatwiejszy do wymiany. Obudowa znajduje się zwykle na górze. Odkręcić plastikową osłonę i wyjąć zużyty element filtrujący. Obudowę należy przetrzeć suchą szmatką, aby usunąć wszelkie zabrudzenia i zanieczyszczenia mechaniczne. Włóż nowy filtr do gniazda i załóż nowy o-ring na pokrywę.
Wniosek
Filtr oleju jest najważniejszą częścią silnika, która utrzymuje olej w czystości. Decyduje ona o żywotności silnika i zużyciu oleju. Zdecydowanie zaleca się stosowanie oryginalnych części, co zapewni prawidłowe funkcjonowanie silnika i układu olejowego.
Napisz komentarz
Komentarze