Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Początek w wyborach. Pierwsze badania opinii publicznej

Jako jedne z pierwszych badań nad opinią publiczną wskazuje się te z 1787 r., dokonane w Stanach Zjednoczonych w stanie Massachusetts przez gazetę bostońską, która przede wszystkim chciała dowiedzieć się, dlaczego jej faworyt przegrał w wyborach. Trzy dni po wydarzeniu przeprowadzono wywiad z obywatelami, dlaczego głosowali na kandydata X, zamiast na kandydata Y i czym kierowali się podczas dokonywania ostatecznej decyzji. W dzisiejszych czasach wciąż prowadzone są tego typu badania, jednak na o wiele większą skalę. Opinia publiczna uznawana jest za swoistą potęgę, która przyczynia się do kształtowania narodów. Z tego względu na świecie powstają liczne ośrodki, specjalizujące się w tego rodzaju badaniach.
Początek w wyborach. Pierwsze badania opinii publicznej

Ośrodki badania opinii publicznej. Charakterystyka i pierwsza taka instytucja

 

Pierwszy ośrodek badań na temat opinii publicznej powstał w 1935 roku – jego założycielem był znany socjolog, Gorge Horace Gallup (autor znanej na całym świecie teorii osobowości). Prowadzenie sondaży w Europie po II wojnie światowej było przeprowadzane na wielką skalę – korzystały z nich przede wszystkim instytucje rządowe na całym świecie. Pierwszym ośrodkiem powstałym w Polsce był Ośrodek Badania Opinii Publicznej (1958 rok), natomiast w 1982 roku powstało Centrum Badania Opinii Społecznej. W XX wieku zaczęły pojawiać się sondaże i prognozy wyborcze (oparte na zdaniu społeczeństwa), z których zaczęły korzystać liczne partie polityczne, walczące o przewagę na narodowej arenie. Najbardziej znaną metodą, jaką wykonywano podczas tego typu wydarzeń były badania sondażowe, które opierały się na misternie skonstruowanych ankietach. Przeprowadzane były w grupie osób wybranej z większej populacji, przez co zebrane dane cechowały się rzetelnością. Sposób przeprowadzania badań sondażowych podzielić można na dwie grupy: bezpośrednią i pośrednią. Metoda bezpośrednia polega na osobistym wypełnianiu ankiety, druga zaś na zadawaniu pytań przez ankietera i zapisywaniu odpowiedzi osoby, z którą przeprowadza się wywiad. Najczęściej tego rodzaju przedsięwzięcia występują na scenie politycznej, gdyż właśnie tam najbardziej liczy się każdy głos, a opinia publiczna kształtuje wizerunek danej partii. Jednak sondaże przeprowadzać można również w sporo „luźniejszej formie”, która dotyczyć może ulubionej wersji danej gry, poziomu zadowolenia ze sprzętu czy życia w danym mieście.

 

Kto dziś wykonuje badania sondażowe? O roli agencji badawczych

 

Dziś sondażami zajmują się profesjonalne agencje złożone z osób, które pochwalić się mogą szeroką wiedzą w wielu dziedzinach. Zadaniem agencji, podobnie jak ośrodków, było przeprowadzanie sondaży i ankietowanie specjalnie skonkretyzowanej grupy osób, następnie zaś sporządzanie szczegółowo opracowanych danych, mających przede wszystkim wskazać ścieżkę dalszego rozwoju sytuacji politycznej lub firmowej. Istnieje wiele doskonałych agencji badawczych, wśród których szczególne miejsce zajmuje Norstat. Na swoim blogu firma zapoznaje zainteresowanych z wieloma pojęciami dotyczącymi między innymi sondażów czy metodologii badań. Dokładny opis dotyczący ośrodków badania opinii publicznej (przede wszystkim zalet płynących ze współpracy) znajdziesz na norstat.pl/blog/osrodek-badania-opinii-publicznej. Zacznij współpracę z najlepszymi i znajdź odpowiedzi na najbardziej nurtujące Cię pytania w głosie ludu. Już dziś rozpocznij swoją przygodę z metodami badań i danymi, które z pewnością przysłużą się do dalszego funkcjonowania firmy.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklamadotacje rpo
Reklama
Reklamadotacje rpo
Reklama
test