Rada Ministrów przyjęła uchwałę nowelizującą Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), przedłożoną przez Ministra Infrastruktury. Nakłady na inwestycje na sieci dróg krajowych, realizowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, zostaną zwiększone o 7 mld zł. Będą dotyczyć m.in. odcinków dróg ekspresowych S5, S8 i S12. Fundusze te będą pochodzić z obligacji Skarbu Państwa, kredytów zaciągniętych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz funduszy unijnych.
S12 Piaski - Dorohusk pojedziemy wcześniej niż planowano?
Jak mówił niedawno prezydent Chełma Jakub Banaszek - to inwestycja kluczowa dla miasta i naszego regionu. Ekspresówka S12 stanowić będzie odgałęzienie trasy Via Carpatia i bezkolizyjne połączenie z Europą
– Ta droga na pewno będzie swoistym silnikiem rozwoju dla wielu miejscowości. Przede wszystkim jednak będzie drogą bezpieczną, o której marzyły pokolenia tych, którzy przez lata z niej korzystali. Drogą przewidywalną i taką, która pozwoli mieszkańcom Chełma wjechać na drogę ekspresową i bezkolizyjnie wyjechać na węźle autostradowym w Lizbonie. Podkreślam, bezkolizyjnie. Co to znaczy? Drogą ekspresową, autostradową, bezpieczną. Polacy na to zasługują. Mieszkańcy Lubelszczyzny na to zasługują, żeby móc dysponować nowoczesnymi i bezpiecznymi drogami. Dzisiaj Polska jest już na 5. miejscu w Unii Europejskiej pod względem sumy sieci autostrad i dróg ekspresowych – zaznaczył Andrzej Adamczyk.
Budowa ma kosztować 2,5 mld zł. Inwestycja jest finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Do tej pory droga nie była uwzględniona na liście zadań podstawowych.
Inwestycja ta znajdowała się na liście rezerwowej budowy nowych dróg w naszym kraju i zakładano, że prace ruszą dopiero po 2025 roku. Teraz obiecano, że będzie realizowana w latach 2021 – 2025. Do końca 2024 roku ma zaś powstać obwodnica Chełma, która powstanie w ramach oddzielnego zadania.
S12 - koncepcja programowa za dwa lata
Przypomnijmy, że w marcu tego roku Lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowy na opracowanie koncepcji programowej dla dwóch odcinków drogi ekspresowej S12 w okolicy Chełma. Oba zadani zostały powierzone firmie TPF z Warszawy, która złożyła najtańsze oferty w przypadku obu zadań.
Opracowanie koncepcji programowej podzielono na dwie części obejmujące trzy odcinki realizacyjne. Zadanie nr 1: od końca obwodnicy Piask do węzła Dorohucza (długość ok. 12,9 km) oraz pomiędzy węzłami Dorohucza i Chełm Zachód (ok. 21,7 km). Zadanie nr 2: odcinek od węzła Chełm Wschód do Dorohuska (ok. 23 km). Wykonawcy mają na to 23 miesiące od podpisania umowy, a wyniki ich pracy posłużą do opracowania dokumentacji przetargowej na wyłonienie wykonawcy inwestycji w trybie projektuj i buduj (wykonawca może współpracować z GDDKiA przy tym przetargu).
Całkowita kwota, którą zapłaci GDDKiA to 9,670 mln zł. Łącznie z kontraktem dla obwodnicy Chełma, zawartym z firmą Mosty Katowice w sierpniu 2018 roku (wartym 3,1 mln zł), koncepcje programowe dla odcinka S12 Piaski – Dorohusk będą kosztowały 12,77 mln zł.
Napisz komentarz
Komentarze