W przyjętej przez rząd uchwale dotyczącej Programu „Kolej Plus”, proponuje się m.in. rewitalizację linii kolejowej nr 81. Może być to jedno z dwudziestu przedsięwzięć, dzięki którym ma zostać ograniczone wykluczenie komunikacyjne poprzez przywrócenie lokalnych połączeń kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe oszacowały wartość projektu na 230 mln zł.
Trasa o długości ok. 45 km przecina tereny gmin: Chełm (14,6 tys. mieszkańców), Ruda Huta (4,6 tys.), Wola Uhruska (3,8 tys.) i Włodawa (6 tys). Obecnie na trasie znajduje się 10 przystanków osobowych. Nie licząc Chełma, największe obsługiwane miejscowości to Ruda Huta (ok. 1 tys. mieszkańców), Ochrówek (1 tys.), Uhrusk (0,5 tys.) i Wola Uhruska (1,7 tys.). Ponadto na trasie znajdują się przystanki (Majdan Stuleński, Okuninka Białe, Sobibór, Stulno), będące dobrym „punktem wypadowym” na szlaki piesze i turystyczne, prowadzące w pobliskie lasy, jeziora i nad rzekę Bug. Stacja końcowa znajduje się ok. 4 km od centrum Włodawy.
Linia kolejowa jest czynna. Są tam realizowane przewozy towarowe oraz sezonowe połączenia pasażerskie. Od reaktywacji trasy pociągi Przewozów Regionalnych kursują przez kilkanaście letnich i jesiennych weekendów w roku. W soboty i niedziele uruchomione są dwie pary pociągów.
Położona na terenach przygranicznych linia kolejowa znajduje się jednak w niezadowalającym stanie technicznym. Świadczy o tym czas przejazdu między Chełmem a Włodawą, który w 2019 r. wynosił niespełna 80 minut. W ostatnich latach wyremontowano kilka obiektów inżynieryjnych oraz wybudowano 3 nowe przystanki (Ruda Huta, Majdan Stuleński i Okuninka Białe).
Program Kolej+, który zapowiada rząd, to dofinansowanie dla inwestycji w maksymalnie 85%, 15% musiałyby wyłożyć samorządy.
W ramach prac planistycznych związanych z opracowaniem listy projektów inwestycyjnych do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej UE 2021–2027, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zaproponowała marszałkowi województwa lubelskiego rozważenie możliwości rewitalizacji linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. –
Marszałek województwa lubelskiego wskazał, że w związku z potrzebą przeznaczenia części przyszłej alokacji na zakup taboru kolejowego, ww. inwestycja może być rozważana jako projekt rezerwowy w przyszłej perspektywie UE – podał Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury
Zakres inwestycji nie jest jeszcze znany. Jak wynika z odpowiedzi na poselską interpelację, dotychczas nie ustalono docelowych parametrów techniczno-eksploatacyjnych omawianej linii. Będą one znane po przeprowadzeniu prac studialnych. W przyjętej przez rząd uchwale oszacowano koszt realizacji projektu na 230 mln zł.
*źródło: Rynek Kolejowy
Napisz komentarz
Komentarze