W pierwszym etapie, gminy przez które linia kolejowa przebiega, musiały formalnie zgłosić się do programu 'Kolej Plus'. Drugi etap zakłada przygotowanie przez samorządy wstępnego studium planistyczno-prognostycznego inwestycji. Dokument musi powstać najpóźniej do 28 listopada. Żeby inwestycja ruszyła, musi uzyskać akceptację Ministerstwa Infrastruktury. Jeśli tak się stanie, prace ruszą wiosną 2022 roku.
Jak informuje Urząd Marszałkowski - wszystkie pięć projektów zgłoszonych przez Województwo Lubelskie zakwalifikowało się do II etapu Programu Kolej+.
Mamy szansę na realizację projektów:
- budowa linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski – Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Kraśnik;
- prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odc. Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada;
- rewitalizacja połączenia Chełm – Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa;
- elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin;
- utworzenie połączenia kolejowego Lublin – Łęczna / LW Bogdanka.
Realizację Programu Kolej+ zaplanowano do 2028 roku. Przedsięwzięcie wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Wartość Programu to 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
O rewitalizacji trasy kolejowej z Chełma do Włodawy mówi się od lat. Trasa ma ok. 45 km i znajduje się na niej 10 przystanków osobowych. Nie licząc Chełma, największe obsługiwane miejscowości to Ruda Huta Ochrówek, Uhrusk i Wola Uhruska.
Koszt projektu to 230 mln zł.
Napisz komentarz
Komentarze