Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama dotacje rpo

Chełm: Hulajnogi elektryczne popularne wśród mieszkańców, ale nie każdy pamięta o przepisach

Odkąd w życie weszły nowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych, ilość tych urządzeń na ulicach rośnie z dnia na dzień. Bardzo popularne stały się także w Chełmie - zarówno w elektrycznej, jak i klasycznej wersji.
Chełm: Hulajnogi elektryczne popularne wśród mieszkańców, ale nie każdy pamięta o przepisach

Mówi Jacek Kwietniewski, jeden z egzaminatorów Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Chełmie:

Kliknij aby odtworzyć
Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.

Znacznie mniej osób korzysta z innych urządzeń transportu osobistego, takich jak monocykl, deskorolka elektryczna czy segway - przede wszystkim dlatego, że są znacznie droższe. Ich użytkowników obowiązuje również szereg zasad ruchu drogowego, których nieprzestrzeganie kończy się mandatem.

W myśl przepisów, hulajnoga elektryczna to pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony wyłącznie dla kierującego. Użytkownicy mogą poruszać się po ścieżce rowerowej z maksymalną prędkością 20 km/h, a także po jezdni nie szybciej niż 30 km/h. Jeśli ścieżka nie jest wydzielona, prawo dopuszcza już jazdę po chodnikach (do 30 km/h), ale z zachowaniem pierwszeństwa pieszych. Prowadzący hulajnogi elektryczne nie mogą natomiast przejeżdżać przez przejścia dla pieszych. Zabroniona jest oczywiście jazda pod wpływem alkoholu i innych niedozwolonych substancji. Nie wolno przewozić hulajnogą innych osób i zwierząt. Nowe przepisy podają także, że hulajnogę należy "parkować" jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, pozostawiając przynajmniej 1,5 m szerokości drogi dla pieszych. Takimi środkami transportu mogą się poruszać wszystkie osoby powyżej 18. roku życia. Osoby w wieku 10-18 lat muszą posiadać do tego kartę rowerową lub prawo jazdy AM, A1, B1 lub T, zaś młodsze mogą używać hulajnóg wyłącznie pod opieką osoby dorosłej i tylko w strefie zamieszkania.

W nowelizacji zostały również uwzględnione urządzenia transportu osobistego (UTO), czyli urządzenia lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do jazdy w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni (np. rolki, wrotki, deskorolka). Niepotrzebne są dodatkowe uprawnienia, nie ma też limitu wieku. Użytkownicy UTO mogą korzystać z dróg dla rowerów, a jeśli ich nie ma, z chodników i ciągu pieszych, nie przekraczając prędkości 20 km/h. Zabronione jest poruszanie się nimi po jezdni, a także pod wpływem niedozwolonych używek.

Za niewłaściwe korzystanie z hulajnóg elektrycznych oraz UTO, zgodnie z kodeksem wykroczeń, grożą kary finansowe. Obejmują one m.in. wymuszanie pierwszeństwa pieszych, tamowanie ruchu czy pozostawianie pojazdu w niewłaściwy sposób. Jeżeli użytkownik swoim zachowaniem spowoduje poważne zagrożenie na drodze, na ścieżce rowerowej lub na chodniku, może odpowiadać przed sądem.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

miki 23.06.2021 22:49
gamonie nie potrafią korzystać ze ścieżki na Lubelskiej przy galerii - jeżdżą po chodniku. Druga sprawa to blokowanie skrzyżowań gdy się stoi w korku. Żaden cię nie wpuści a baba to już nigdy. Przykład z dziś. Wjazd na Włodawską z Kochanowskiego i ciężko się dostać do paczkomatu, bo burak mało do bagażnika nie wjedzie, żeby tylko nie wpuścić na prawy pas. Co z wami ???

Jon 23.06.2021 20:39
Hulajnoga to pojazd do hulania nogą, a nie silnikiem.

PROM. 23.06.2021 15:30
Dlaczego Policja i Straż miejska nie reaguje na rowerzystów jeżdżących po chodnikach !! I utrudniającym ruch pieszych !!

Reklama
Reklama
Reklamadotacje rpo
Reklama
test