Antena samochodowa — budowa
Anteny samochodowe nazywa się również radiatorami. Budowa zwykłej anteny jest prosta. Z wyglądu przypomina pręt, który wykonywany jest z różnych materiałów, np. ta na ilustracji poniżej wykonana jest z włókna szklanego, metalu, PVC i tworzywa ABS — producent ustala materiały i ich proporcje. Ten pręt nazywa się batem lub masztem. Anteny są zwykle pokryte plastikiem, które mają chronić je przed czynnikami zewnętrznymi, czyli kiepską pogodą, w trakcie mycia auta. Gniazdo anteny zwykle jest na stałe zamontowane na w otworze na dachu, choć to zależy od konkretnego modelu i wersji auta. Kabel antenowy poprowadzony jest od odbiornika poprzez kanały techniczne do samego dachu. Bat (czyli antenę) przykręca się do gniazda.
Jeśli w samochodzie masz wysokiej jakości radio, ale nie ma anteny, to radio jest nic warte.
Anteny samochodowe można podzielić ze względu na przeznaczenie:
-
Antena odbiorcza. Tego rodzaju anteny służą do odbioru programów radiowych i telewizyjnych.
-
Antena nadawczo-odbiorcza stosowana jest do obsługi zestawów głośnomówiących w telefonach.
-
Antena do nadawania i odbioru za pośrednictwem CB-radia i do radiotelefonów. Wykorzystywane przez służby mundurowe, straż pożarną oraz taksówkarzy.
Druga klasyfikacja opiera się na sposobie montowania anteny:
-
Anteny zewnętrzne / dachowe. Dużo kierowców chwali sobie „płetwy rekina”, czyli jak sama nazwa anteny przypominające kształtem płetwy rekina. To rozwiązanie zostało spopularyzowane przez koncern BMW.
-
Anteny wewnętrzne. Dobre rozwiązanie dla kierowców, którzy nie chcą tracić czasu i pieniędzy na zamontowanie anteny na dachu. Zwykle są montowane na szybie i są już wyposażone we wzmacniacz. Nie gwarantują jednak tej samej jakości co dobrze zamontowana antena na dachu.
-
Anteny teleskopowe. Bardzo kompaktowe rozwiązanie — można je schować w karoserii samochodu. Minusem jest to, że można je wyłącznie stosować do odbioru fal radiowych.
Jak wybrać antenę samochodową?
Jeśli zastanawiasz się nad zakupem nowej anteny, ponieważ ta fabrycznie zamontowana jest zepsuta, najlepiej kupić nowy identyczny model; będziesz mieć pewność, że parametry w 100% odpowiadają instalacji zastosowanej w aucie. Mało który kierowca zdecyduje się na wywiercenie otworów w dachu, więc zwracaj uwagę na mocowania, np. antena na magnes lub antena z klipsem na przyssawce do szyby.
Ważny jest typ obsługiwanego urządzenia i Twoje preferencje co do produktu, czyli nie możesz kupić zwykłej anteny odbiorczej, jeśli chcesz także mieć możliwość odbioru zestawów głośnomówiącej.
Jakie parametry są ważne?
Jeśli kupujesz antenę, koniecznie zwróć uwagę na stronę zabudowy — niby mała rzecz, ale to może być podstawowy błąd. Nie da się zamontować anteny wewnętrznej zewnątrz auta, tak samo, jak antena do CB-radia nie może być zamontowana w środku.
Bardzo ważna jest długość anteny. Musi ona wynosić minimum 40 cm (ta na zdjęciu ma 100 cm). Trzeba też zwrócić uwagę na zalecaną częstotliwość. Długość i częstotliwość anteny muszą być do siebie dopasowane.
Jak zamontować antenę samochodową?
O ile budowa anteny jest prosta, to montaż może przysporzyć problemów. Lepiej zwrócić się do mechanika bądź elektromechanika. Antena musi być dobrze ustawiona na dachu i nastrojona. Niewłaściwy montaż może doprowadzić do korozji dachu.
Masz już antenę, ale pojawił się problem z jakością dźwięku?
Sytuację najprawdopodobniej ocali zakup wzmacniacza bądź separator anteny. Na rynku można znaleźć uniwersalny wzmacniacz antenowy przeznaczony do już istniejącego zestawu, jak i oryginalny wzmacniacz — do konkretnego modelu.
Napisz komentarz
Komentarze