Ilustracja żarówek samochodowych z witryny www.czesciauto24.pl
Etykietowanie
Pomimo porozumienia producentów samochodów w sprawie unifikacji, klasyfikacja lamp samochodowych obejmuje dziesiątki opraw oświetleniowych, które różnią się kształtem żarówki i rodzajem podstawy.
Nowoczesne i uniwersalne jest dziś oznakowanie wykonane zgodnie z ujednoliconą normą europejską. Obejmuje on następujące główne listy:
H - halogen;
D - ksenon;
T - miniaturowy zasilacz małej mocy z jedną bazą;
R - średnica podstawy - 15 mm, bańki - 19 mm;
P - średnica trzonka - 15 mm, bańki - max. 26,5 mm;
W - bez metalowego kapturka;
Y - dodatkowy symbol oznaczający żółty kolor żarówki.
Różnorodność według typów żarówek samochodowych
W zależności od źródła światła, wszystkie rodzaje żarówek samochodowych dzielą się na trzy grupy, z których każda ma swoją własną gradację.
1) Lampy halogenowe - źródło światła z żarnikiem wewnątrz bańki wypełnionej gazem halogenowym. Pomimo wielu wad, nadal zajmują one pozycję lidera dzięki niskiej cenie i niechęci wielu właścicieli samochodów do przejścia na ksenony i diody LED. Prędzej czy później udoskonalenie lamp samochodowych LED zastąpi halogeny z ich krótką żywotnością i niską wydajnością świetlną przy stosunkowo wysokim poborze mocy.
2) Żarówki ksenonowe posiadają bańkę ze szkła kwarcowego, która jest wypełniona mieszaniną gazów. Ze względu na swój precyzyjny skład chemiczny, lampa podczas pracy wytwarza wiązkę światła o określonej temperaturze barwowej. Wkład ceramiczny i stalowy kołnierz stanowią barierę pomiędzy świecącą żarówką a częściami podstawy. Wszystkie części cokołu wykonane są z materiału termoizolacyjnego i uszczelek, które zapewniają dodatkową ochronę. Jego działanie nie jest możliwe bez aparatu zapłonowego, który ustawia dokładną wartość napięcia zasilającego.
3) Lampy samochodowe LED są stosunkowo nowym produktem na rynku samochodowym i posiadają jedną lub więcej diod LED jako źródło światła. Ze względu na ciągłe doskonalenie technologii, zmienia się również wygląd oświetlenia LED. Gniazdo pozostaje niezmienione, dokładnie tej samej wielkości co gniazdo żarówki halogenowej. Lampy LED muszą współpracować ze sterownikiem, który zapewnia stabilizację napięcia i prądu. Większość produktów LED do samochodów jest produkowana na chipach smd, ale stopniowo inicjatywa przenosi się na matryce kobowe.
4) Konwencjonalne żarówki, w których światło emitowane jest przez żarnik wolframowy, znajdują się zarówno w samochodach, jak i w gospodarstwach domowych. Powietrze jest usuwane z żarówki tak, że wolfram nie utlenia się.
Konstrukcja klasycznej żarówki jest prymitywna i ma wiele wad. Podczas pracy, wolfram wypala się i osadza na szkle żarówki, zmniejszając jej przejrzystość. A sam żarnik stopniowo staje się coraz cieńszy - w końcu przepala się lub rozrywa od drgań. Sprawność klasycznych żarówek jest bardzo niska i wynosi 5-15% - większość energii jest zamieniana na ciepło, a nie na światło.
Napisz komentarz
Komentarze