Obraz zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego - www.euautoczesci.pl
Przeznaczenie zbiornika wyrównawczego
W układach chłodzenia różnych samochodów znajduje się od 5 do 20 lub więcej litrów niezamarzającego płynu - płynu niezamarzającego (tosol). Podczas pracy silnik, a wraz z nim płyn przeciw zamarzaniu jest podgrzewany od niskiej temperatury w zimie do wysokiej w lecie.
Ponieważ każda ciecz rozszerza swoją objętość po podgrzaniu, w układzie chłodzenia samochodu powstaje nadwyżka, którą trzeba gdzieś skierować. Antifreeze jest nieściśliwy, więc gdy się rozszerzy, wytworzy w układzie wysokie ciśnienie, zdolne do rozerwania dysz chłodnicy i plastrów miodu. I odwrotnie, po ochłodzeniu płyn skurczy się i z taką samą siłą wytworzy próżnię.
Aby zapewnić prawidłową pracę układu chłodzenia agregatu i uniknąć skoków ciśnienia, zintegrowano z nim zbiornik wyrównawczy. Jego funkcje są następujące:
-
aby wchłonąć dodatkową objętość płynu niezamarzającego, który rozszerza się w miarę nagrzewania;
-
uwolnić nadmiar ciśnienia poprzez korek z wbudowanym zaworem bezpieczeństwa;
-
uwolnić płyn z powrotem do układu po ochłodzeniu silnika, aby zapobiec tworzeniu się kieszeni powietrznych.
Miejsce zbiornika w układzie chłodzenia
Zbiornik wyrównawczy płynu zapobiegającego zamarzaniu może być zainstalowany w różnych miejscach w zależności od marki pojazdu. Zbiornik mocowany jest do elementów nadwozia - elementów bocznych i grodzi przedziału pasażerskiego - za pomocą gumowego zacisku lub specjalnego uchwytu. Zbiornik umieszcza się zwykle po stronie, po której znajduje się górne złącze do podłączenia chłodnicy.
O awariach zbiorników wyrównawczych
W trakcie eksploatacji pojazdu mogą wystąpić następujące awarie zbiornika wyrównawczego
-
zatkany lub uszkodzony zawór obejściowy;
-
rozerwanie korpusu cysterny;
-
Wyciek oleju napędowego spod korka.
Większość kierowców, w przypadku pęknięcia zaworu lub korpusu, po prostu wymienia część na nową. Jest to uzasadnione brakiem czasu na naprawę i taniością tych części. Chociaż w razie potrzeby można uszczelnić pęknięty plastik zbiornika i zdemontować i wyczyścić pokrywę.
Zbiornik wyrównawczy samochodu to jedna z najbardziej niezawodnych części. Nierzadko zdarza się, że trwają one przez cały okres eksploatacji samochodu. Aby uniknąć konieczności przedwczesnej wymiany zbiornika, zaleca się okresowe sprawdzanie stanu zaworu w korku. Jeśli jest w porządku, plastik zbiornika nie pęknie od wysokiego ciśnienia.
Napisz komentarz
Komentarze