Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego silnik - funkcja i zasada działania

Układ chłodzenia nowoczesnego samochodu składa się z kilku elementów, bez których prawidłowe działanie nie jest możliwe. Dotyczy to między innymi zbiornika wyrównawczego, który w zależności od marki samochodu montowany jest w różnych miejscach pod maską. Prosty plastikowy zbiornik z korkiem odgrywa ważną rolę w działaniu układu chłodzenia silnika i wymaga okresowej kontroli ze strony właściciela samochodu.
Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego silnik - funkcja i zasada działania

zbiornik wyrównawczy

Obraz zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego - www.euautoczesci.pl

Przeznaczenie zbiornika wyrównawczego

W układach chłodzenia różnych samochodów znajduje się od 5 do 20 lub więcej litrów niezamarzającego płynu - płynu niezamarzającego (tosol). Podczas pracy silnik, a wraz z nim płyn przeciw zamarzaniu jest podgrzewany od niskiej temperatury w zimie do wysokiej w lecie.

Ponieważ każda ciecz rozszerza swoją objętość po podgrzaniu, w układzie chłodzenia samochodu powstaje nadwyżka, którą trzeba gdzieś skierować. Antifreeze jest nieściśliwy, więc gdy się rozszerzy, wytworzy w układzie wysokie ciśnienie, zdolne do rozerwania dysz chłodnicy i plastrów miodu. I odwrotnie, po ochłodzeniu płyn skurczy się i z taką samą siłą wytworzy próżnię.

Aby zapewnić prawidłową pracę układu chłodzenia agregatu i uniknąć skoków ciśnienia, zintegrowano z nim zbiornik wyrównawczy. Jego funkcje są następujące:

Miejsce zbiornika w układzie chłodzenia

Zbiornik wyrównawczy płynu zapobiegającego zamarzaniu może być zainstalowany w różnych miejscach w zależności od marki pojazdu. Zbiornik mocowany jest do elementów nadwozia - elementów bocznych i grodzi przedziału pasażerskiego - za pomocą gumowego zacisku lub specjalnego uchwytu. Zbiornik umieszcza się zwykle po stronie, po której znajduje się górne złącze do podłączenia chłodnicy.

O awariach zbiorników wyrównawczych

W trakcie eksploatacji pojazdu mogą wystąpić następujące awarie zbiornika wyrównawczego

Większość kierowców, w przypadku pęknięcia zaworu lub korpusu, po prostu wymienia część na nową. Jest to uzasadnione brakiem czasu na naprawę i taniością tych części. Chociaż w razie potrzeby można uszczelnić pęknięty plastik zbiornika i zdemontować i wyczyścić pokrywę.

Zbiornik wyrównawczy samochodu to jedna z najbardziej niezawodnych części. Nierzadko zdarza się, że trwają one przez cały okres eksploatacji samochodu. Aby uniknąć konieczności przedwczesnej wymiany zbiornika, zaleca się okresowe sprawdzanie stanu zaworu w korku. Jeśli jest w porządku, plastik zbiornika nie pęknie od wysokiego ciśnienia.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaRadio Bon Ton Nowy telefon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
test