Jak czytamy w oficjalnym piśmie, które zostało przesłane do mediów przez Budimex S.A.:
W trosce o skuteczną realizację kontraktu budowlanego Budimex S.A. w Warszawie w dniu 12 lipca 2019 r., odstąpił od zawartej z Miastem Chełm Umowy na „Przebudowę drogi krajowej nr 12 w granicach administracyjnych miasta Chełm”.
Biorąc pod uwagę interes społeczny mieszkańców Chełma uważamy, że korzystniejszym rozwiązaniem jest odstąpienie od umowy przed rozpoczęciem przygotowanych już prac budowlanych, niż narażanie mieszkańców na przedłużającą się, z powodów roszczeń finansowych, budowę.
Przedmiotem Umowy było sporządzenie dokumentacji projektowej i uzyskanie od Wojewody Lubelskiego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz wykonanie robót budowlanych.
Na etapie uzyskiwania decyzji ZRID, z uwagi na decyzję Ministerstwa Infrastruktury, zaszła konieczność podniesienia standardu drogi krajowej nr 12 w stosunku do warunków przetargu i zawartej Umowy. Zakres prac dodatkowych związanych z przeprojektowaniem i większym zakresem robót dla drogi klasy GP (zmiana szerokości drogi, dodatkowe oświetlenie, ścieżki, inna lokalizacja instalacji podziemnych) podnosi koszty realizacji projektu o kwotę nie większą niż 15% wartości kontraktu. Rozmowy dot. waloryzacji umowy i zmiany terminu trwały miedzy dwoma stronami przez ostatnie miesiące.
Odstąpienie przez Budimex S.A. od Umowy jest skutkiem braku porozumienia się z Miastem Chełm co do wykonania drogi w wyższym standardzie, wynikającym ze stanowiska Ministerstwa Infrastruktury i decyzji ZRID uzyskanej przez Miasto Chełm.
Mimo rozmów toczących się pomiędzy stronami od marca br., Miasto Chełm nie zaakceptowało złożonej przez Budimex S.A. oferty na wykonanie zmienionego zakresu robót, koniecznych do dalszej realizacji inwestycji.
Budimex S.A. do samego końca rozmów wyrażał gotowość ukończenia inwestycji pod warunkiem pokrycia przez Miasto Chełm kwoty ok. 12 mln zł netto dodatkowych kosztów niezbędnych do jej zrealizowania w standardzie wynikającym z decyzji Ministerstwa oraz Wojewody Lubelskiego. Niestety Miasto Chełm odmówiło poniesienia jakichkolwiek dodatkowych kosztów ukończenia budowy, pomimo faktycznej zmiany przedmiotu Umowy. Konieczność poniesienia tych kosztów przez Budimex narażałoby na stratę akcjonariuszy Budimeksu, w śród nich także podmioty publiczne.
W świetle powyższego, przy braku współdziałania Zamawiającego, Budimex S.A. mimo swojej dobrej woli nie był w stanie kontynuować realizacji inwestycji, a Zarząd spółki został zmuszony do podjęcia trudnej decyzji o odstąpieniu od zawartej Umowy z winy Zamawiającego
Wykonane przez Budimex SA. prace projektowe oraz pozyskany ZRiD na realizacje prac budowlanych został przekazany władzom miasta i tym samym przyśpiesza kolejne postępowanie przetargowe. Rozwiązanie Umowy na obecnym etapie, tj. po zakończeniu przez Budimex S.A. części projektowej zadania, umożliwia Zamawiającemu rozpoczęcie procedury wyłonienia nowego wykonawcy robót, zapewniając mieszkańcom Chełma możliwość korzystania z istniejącej drogi do czasu rozstrzygnięcia ewentualnego postępowania przetargowego.
Pozdrawiam
Michał Wrzosek
Rzecznik Prasowy/Spokesperson
Budimex SA
Prace miały ruszyć w listopadzie ubiegłego roku, potem była mowa o kwietniu, w końcu - o połowie maja. Przebudowa miała objąć ulice: Rejowiecką, Rampę Brzeską, Al. Przyjaźni, Wschodnią i Podgórze. Projekt dotyczył przebudowy ulic i chodników, skrzyżowań, wiaduktu, budowy nowych ścieżek rowerowych, nowych skrzyżowań, ulic i nowego wiaduktu nad torami w kierunku Włodawy.
Poza tym zakres inwestycji miał objąć również m.in.:
- przebudowę mostu na rzece Uherka;
- przebudowę ul. Bieławin od ronda im. ZWiN (wlot północny) do istniejącej ul. Bieławin;
- przebudowę wiaduktu nad dawną bocznicą kolejową w ciągu al. Przyjaźni;
- budowę nowego skrzyżowania (rondo) DK12 z ul. Okszowską;
- budowę nowego skrzyżowania ul. Rejowieckiej z ul. Kochanowskiego;
- budowę wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi (linia do Włodawy);
- budowę nowych skrzyżowań DK12 z ulicami Chemiczną i Hutniczą;
- przebudowę i budowę dróg serwisowych jedno i dwukierunkowych;
- budowę przystanków autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych i w niektórych miejscach ekranów akustycznych;
- budowę miejsc obsługi rowerzystów.
Wartość kontraktu, który ratusz podpisał z inwestorem to 118 mln zł. Po informacji o konieczności podniesienia standardu drogi, i poniesienia dodatkowych kosztów przez Urząd Miasta Chełm, ratusz stwierdził, że w budżecie nie ma takich pieniędzy i rozmowy z inwestorem utknęły w martwym punkcie.
AKTUALIZACJA
Po godzinie 13 oficjalne stanowisko w tej sprawie podał prezydent Chełma Jakub Banaszek:
Napisz komentarz
Komentarze